Ben jij al voorbereid op de feestdagen?

De jaarlijks terugkerende feestdagen: het houdt de consumenten volop bezig. Sinterklaas, de kerstdagen en Oud & Nieuw volgen elkaar in rap tempo op. Juist in deze periode kun je veel resultaat behalen door met je e-mailcampagnes op dit feestelijke gevoel in te spelen! Het inhaken op een relevant moment zoals een feestdag heeft een positief effect op het resultaat van je e-mailcampagnes. Denk daarbij aan het versturen van aanbiedingen zoals cadeautips voor Sinterklaas. Zo is Oudejaarsavond voor de meeste ontvangers hét moment om naar een feestgelegenheid te gaan. Hiervoor zou je inspiratie kunnen geven voor feestelijke kleding. Met kerst is men in een feestelijk stemming en wordt er volop genoten van lekker eten. Door met je e-mailcampagnes hierop in te spelen, zorg je ervoor dat je ontvangers geïnspireerd raken. In de decembermaand zijn er talloze aanleidingen om een e-mail te versturen. Sinterklaas, Kerst, Oud  & Nieuw, SALE. Door te segmenteren wordt de maildruk niet als storend ervaren, zolang het maar relevant en gepersonaliseerd is voor je ontvangers.

Maar hoe pak je dat precies aan? Relevante en waardevolle communicatie tijdens de feestdagen? In dit bericht lees je 4 belangrijke stappen die niet mogen ontbreken  in jouw actieplan voor de feestdagen.

Stap 1: Doel

Houd een specifiek doel voor ogen per feestdagmailing. Wat is het doel van je mailing? Informeren of aanzetten tot actie? Speel daarbij in op het consumenten gedrag. Zo bezoeken veel mensen op  Oudejaarsavond speciale feesten/evenementen. Uber heeft speciaal voor oudejaarsavond zijn abonnees een informatieve mailing gestuurd met een schema van piektijden en rustige /goedkopere tijden voor het bestellen van vervoer.

uber_nye_besttimestoride_blog_white2.png

 

Stap 2: Inhoud

De inhoud van de themacampagne moet de boodschap zo goed mogelijk overbrengen. Zo moet je Kerst of Oud & Nieuw e-mailcampagne wel  in één lijn zijn met de boodschap over jouw merk, producten of dienst. Als B2B bedrijf kun je bijvoorbeeld door middel van een interactieve video een  persoonlijke kerstgroet meesturen  om je klanten te bedanken en hen een fijne feestdagen te wensen.

Stap 3: Doelgroep

Segmenteer per doelgroep of nog beter per ontvanger, zodat ieder een gepaste boodschap ontvangt. Dit is echter makkelijk gezegd dan gedaan. Hier volgen een aantal voorbeelden  waarop je kunt segmenteren.

Zo kun je je abonnees segmenteren op basis van verschillende niveaus van betrokkenheid.  Door nogmaals een reminder mailing te sturen naar enkel de personen, die de vorige mailing nog niet hebben geopend.

Een ander vorm van segmenteren is bijvoorbeeld je ontvangers informeren over de winkeltijden van hun woonplaats. Tijdens deze periode is het belangrijk om je nieuwsbriefabonnees eraan te herinneren wat de openingstijden zijn rondom Kerst.

Tevens zou je je doelgroep op basis van hun aankoopbedragen kunnen segmenteren. Geef de koopjesjagers een selectie van sinterklaascadeau’s onder de 20 euro in je mailing  en presenteer je abonnees met meer budget een luxe cadeaupakket. Analyseer daarbij het aankoopbedrag rond de feestdagen in de eerdere jaren om te zien wat populaire cadeau’s zijn.

Stap 4: Verzendmoment

 Wat is het beste verzendmoment als het gaat om themacampagnes? Mijn tip: Analyseer ook hierbij de resultaten van het afgelopen jaar en houd rekening met het volgende:

1.       De aanwezigheid van ontvangers rondom de feestdagen.

2.       Vakantieperiode; de kerstvakantie.

3.       Het doel van je e-mailcampagne

Voorbeelden van thema campagnes

Ter inspiratie volgt hier een aantal creatieve voorbeelden van thema campagnes. Hier kun je handige tips en inspiratie uithalen voor jouw eigen themacampagne! Zo heeft Frankie Fenner het woord Relax-mas in het leven geroepen, en geeft vervolgens per vleesproduct een kerst-recept of tip. Whistles speelt in op met het koude weer van deze  feestmaand en heeft een actie met een giveaway december kalender.

    .example.jpg

College Break probeert met hun oud & nieuw campagne slim in te spelen op de goede voornemens.

Naar aanleiding van de voorbeelden zien we dat door middel van goede voorbereidingen je een effectieve creatieve e-mailcampagne voor de feestdagen kunt versturen om extra rendement in deze maand te halen. Begin vandaag nog aan je Sinterklaas, Kerst of Oud & Nieuw e-mailcampagne! Ik hoop je hiermee geïnspireerd te hebben om succesvolle e-mailcampagne rondom de feestdagen neer te kunnen zetten. Indien je hulp nodig hebt, dan kan je hier contact met me opnemen!